The XX
Ett relativt nytt band har på senare tid intagit musikvärlden med storm, och fått mer uppmärksamhet än vad man kunnat föreställa sig att ett band som detta kunnat. I september förra året kom deras andra album, Coexist.

De använder sig av alla moderna inslag i musiken, något som i alla andra fall gör den tråkigare och vanligare - till en typisk del av popmusiken, men i the xx’s händer sker något annat. När de här britterna har hand om beatet, de utdragna tonerna, röster som inte kan ta en halv ton högre eller lägre än det sjungna, upprepningar av samma melodier om och om igen ever not ever, ever not ever... skapar den en magisk stämning.
Ett år efter att bandet officiellt skapades, vilket var 2008, var musiken redan erkänd som något som framtidens musik. Deras två skivor är som en dröm, en dimmig skog där lyssnaren drogad och barfota strövar omkring, där inga sinnen, ingen känsel existerar, förutom musiken som uppfyller allt. Runtom är det dimma, och toner som kommer närmare för att sedan försvinna ut i fjärran, melodier som flyter över varandra, skapar slingor av ljud...
Två album, och dessutom en hel del bonusmaterial, bland annat ett 10-timmars-långt intro. Här är det ingen fråga om ifall det är skillnad mellan xx och coexist: den andra skivan är en uppenbar fortsättning - de är som gjorda för att lyssnas den ena efter den andra. Texterna i sig har visserligen en betydelse, men de är knappast gjorda för tolkning. Som lyrics når de inte upp till den höga standard som musiken sätter, då de inte alls är lika abstrakta, men tillsammans med tonerna blir de lösa, upprepade fraserna nödvändiga för den magin som the xx bildar.
Vissa källor anser det här ett dream pop-band, en benämning som passar dem utmärkt. De är onekligen de största i en sådan genre, och den musiken som finns där är som gjord för att skapa hallucinationer. En narkoman kan lungt ersätta sitt heroin med den här drömska musiken utan att tvivla på att samma syfte kommer uppfyllas. Intressant är, att trots det ganska snabba beatet har låtarna lyckats göras till ett nattstempo, det är överlag nattmusik, sådant som kan, och bör, ersätta drömmar.
Deras verk kan heller inte ses som enskilda låtar. Lyssnar man på albumet hör man knappt var den ena låten övergår i den andra, och inte heller har låt-titlar någon betydelse eller direkt koppling annat än abstrakt till själva låtarna.

En natt när sömnen är långt borta, lyssna igenom båda skivorna och låt musiken uppfylla hela ditt inre och ersätta sömnen, se med halvslutna ögon ut på stjärnhimlen, och följ med tonerna... Först när du gjort detta, kan du fullt ut förstå vad the xx handlar om, och vad de betyder för dig, och endast då kan du få uppleva deras hallucinationer i sin maximala glans.
Underneath the clear-blue sky
Underneath the clear-blue sky
There are people walking
Looking up, and wishing they could fly...
They are screaming, they are talking,
Dreaming of what life would be if they'd dare to try
Salut salut! Dagens tips handlar om tre band: Noah & the Whale, Hotel California och Ben Howard. Vilka gillar ni mest?


http://www.last.fm/music/Hotel+California/The+New+Sound+Of+Folk
lyssna annars på spotify, börja med Seaside of Fall In Love!

Turned out to be a strangely good mix...awkward tip somehow though, anyway, enjoy! I'm off to my complicated life, ciao!
Bob Dylan

Det är oartigt att börja prata om åldern, men en musiker som i år fyller 64 och vars karriär startade från hans tonår, inte mycket mer än en pojke, precis han uppe på bilden...ja, en sådan musiker behöver hyllas något extra. Hans Never Ending Tour som hållit igång i två decennier nu har i förra året kommit upp till ungefär två och en halv tusen spelningar, mer ansträngande än de felsta andra musiker genomfört. Men vill ni veta om hans ytterst händelserika liv och personliga brinnande för musiken för ni gå till ett bibliotek. För här, här handlar det om musiken.

Skillnaden i musikstil är oundviklig över alla dessa år, men kärnan av den unga, skämtsamma och oerhört poetiska Dylan musik: nästan uttalade snarare än utsjungna ord, de bitande lyricsen, folk-melodierna som upprepas gång på gång, som i olika tonarter och i olika stilar. Musik som bättre skapar sin egen stämning får man leta efter, Dylan äger lyssnaren, och det är inte en själv som väljer längre. Det här är inte en poet, trots det är det just texterna som är de mest träffande - i synnerhet de politiska, de som spelas för fred.
Under hans senare år blir rösten närmare blues-sångarnas röster, en lite hes, rund och rasplig röst. Förr var det mer melodierna, nu för tiden tar rösten över allt mer och mer, men Dylan hanterar det hela med charm.
Vad är det då denna charmör saknar?

Hans folk-melodier, träffsäkra texter, riffen som sitter perfekt i musiken, och den totala kontrollen över stämningen han förmedler, det kan ingen ta ifrån Bob Dylan. Trots det, kommer det i varje album någon låt som slinker, som är för kontrollerad, och i stället för att vara kontroversell eller djup eller betydelsefull övergår den till en mycket mer pop-aktig version av Dylan, en pojkbandsversion. Det är definitivt inte vad hans musikaliska talang är till för... Vad säger ni om en av hans tidigaste, även här med politisk underton, en hippiemarkering, en fuck the world off-nonchalant melodi och den nästan pressande rösten som tynger ner hela musiken till marken: how does it feel, to be on your own with no direction home.....like a rolling stone. Det här är verkligheten, det här är sanningen, och den kommer igenom livets bekymmerslösa melodi. Lyssna.., hör ni hur sant det är?
Personligen imponeras jag, med min indie-själ, av munspel till gitarriff. Jag kan tidvis ha svårt för hans röst, för trots att den så väl uppfyller sitt syfte, är den ofta så pass pressande att den är svår att njuta av, så faktisk, så påtaglig. Det som Dylan främst bör hedras för är sättet på vilket hans melodiriffning har påverkat senare generationer av musik, inte minst The Beatles, och hans oerhörda talang för att skriva musik. Heder till dig Bob Dylan!
Jag föreslår att ni ger hans musik tid att gripa tag i er själ. För den tar sin tid, tonerna är så pass exakta att de inte alltid är sköna för örat, och hela stämningen som den utstrålar så pass påtaglig att det är svårt att göra något alls utav det. Så...börja från början. Lyssna igenom Bob Dylan, Nashville Skyline, Another Side of Bob Dylan, New Morning och Together Through Life. Först därefter tar ni ert beslut: vad tycker ni om Bob Dylan??
P.S. My absolute fav of Dylan, Tell Me That It Isn't True.
Take care loved ones!
hippie-stylish!
Kära kära läsare,
Den här senaste månaden har varit som en startbana, ett test på om jag verkligen vill göra det här. Nu är det ett nytt år, och beslutet är taget: den här bloggen är in the game!
Jag kommer bara säga det här en gång, och aldrig aldrig igen: sprid den. Snälla. Tack.
Now let's move back on track
Get a heart-attack
Suffer from any kind of relapse
And finally collapse

1960's, the rich American youngsters starting a revolt against war, against the society, against the strictness of life. It was a fair fight, and a righteous one, for peace, for the freedom of love and life. Freedom.
As it grew and became absolutely huge, the meaning got lost in the crowds. Suddenly, it was all about the parties and the grass and the sex, somehow...too much. They reached their limits of being righteous, and as a guy was beaten to death by the guards at a Rolling Stones concert, the culture of the hippies turned to dust.
So put your hands together for some of the world's most fabulous magicians of music, who were there, rolling on the vibe of the hippies....













Now, this is just a list. I'll be introducing them one at a time later on, about what makes the hippie, what makes them great, and why perhaps they ain't good at all in my opinion!
Sooo... what do you reckon 'bout hippies, my loves?